Vi erbjuder båtplatser, vinterförvaring, service och båtvård. Blombergs Båtvarv har plats för ett 40-tal båtar för inomhus och utomhusförvaring. Varvet tar emot alla sorters båtar:  segelbåtar, motorbåtar, såväl nya som äldre, klassiska modeller.

Fullservice

Vi levererar båtar, samt har fullservice. Ni som kund bestämmer upptagning och sjösättning. Blombergs har följande märken på varvet:  Targa, Anytec, Buster, Nimbus, Eagel och First

Historik:  Tre varv runt Ramsö

Uteliggare, innepulare, träslipare, plastglidare, granseglare, instrumentfreaks,
långdistansare, bryggseglare. Alla kan hitta den rätta platsen för ögonstenen på Ramsö. Här finns tre båtvarv att välja på. Vart och ett med sin egen stil och specialitet. Alla med anor från när förra seklet var ungt.

Redan år 1900

Varvets röda magasin syns ända borta från Vaxholmskajen och är det första man ser av Ramsö när man kommer med båten från stan. Här på Båtudden fanns ett varv redan år 1900. Det hette Reversator och byggde mindre träbåtar, bland annat flera Petterssonbåtar. Varvet gick i konkurs efter ett tiotal år. Kustartilleriet tog över och använde lokalerna som förråd.

Elverk, smedja, tegelbruk

1915 blev det fart på båtbyggeriet igen när Vaxholmvarvet drog igång sin rörelse. Nu var det fartygsbyggen som gällde, fraktbåtar på upp till 2 700 ton. Två stycken beställdes ända från Spanien. Varvet hade eget elverk, smedja, sågverk och tegelbruk, ja till och med en telefonväxel som successivt kunde användas av hushållen på ön.
Varvet blomstrade, man köpte mark och byggde både en- och tvåfamiljshus, ett stort hus med marketenteri, personalrum och kooperativ affär och ett tvåvåningshus för kontor. När verksamheten var som störst hade Vaxholmsvarvet 200 anställda.
Varvet fick sitt nuvarande namn på 1930-talet. Idag står det ”Auktoriserad Storebro” på magasinsskylten.

Det började på Tynningö

En ankarlängd från Kustbohemmet ligger Abrahamsson och Börjessons Varv, i viken in mot Ramsövägen. Men det hela började egentligen på Tynningö och dit har varvet anknytning än idag eftersom de nuvarande ägarna Peterberg bor på vår grannö.
I början på 1900-talet hade Carl Lindberg ett litet varv på Tynningö. Men han växte snart ur lokalerna och då dök ett lämpligt tillfälle upp att köpa en bit mark på Ramsö och bygga upp ett varv där. Han drev varvet i två år fram till sin död, sedan tog hans änka vid. Då fanns redan en intresserad verkmästare, Sven Abrahamsson, från Göteborg på Vaxholmsvarvet. Och något senare gjorde en annan göteborgare entré, Erik Börjesson. De köpte och döpte varvet efter sig själva 1920. Priset var 5 000:-.

May-Be

Här har byggts många fina motorkryssare och segelbåtar genom åren, bland annat W i, R 8-or, R 6-or (till exempel Guldpokalsegraren May-Be) och R 5-or. Under krigsåren byggdes en minsvepare och några fiskebåtar och då jobbade 16 man här, bland dem en viss Oskar Blomberg, som strax kommer att dyka upp på ett annat varv. Som mest arbetade 30 personer på varvet. Varvet övertogs 1963 av far och söner Peterberg från Tynningö.

Inflyttning från Björnholmen

I Lillängsviken, mittemot Björnholmen, finns Blombergs varv, som också har sina rötter från början av nittonhundratalet. Och det var just på Björnholmen som det hela började. Då tillhörde holmen Kronan och där bodde förvaltare Falkman med sin familj. Sonen Axel Falkman drev en liten varvsrörelse på området. Men det tog ett plötsligt slut när första världskriget bröt ut 1914. Hans far fann på råd, köpte mark i Lillängsviken på Ramsö och
byggde både varv och bostadshus. När Axel Falkman gick i pension 1947 sålde han rörelsen till Oskar Blomberg, som tidigare arbetat på Ramsö’s båda andra varv. Därefter tog sonen Yngve över.

Varvet var helt inriktat på utrustning och vinterförvaring och tog, 1950 liksom 1964, hand om 25 båtar samt en som enbart förvarades. En och annan större segelbåt har byggts vid varvet, såsom havskryssare (10,5 m) Smedja och gjuteri.

Den gamla verkstaden var 15 x 8 m och utrustad med bandsåg och svetsaggregat, senare även kombimaskin.
En anställd 1950, två anställda 1964. Här fanns även ett uppläggningsskjul på 16 x 38 m.
Varvet brann 1952 och de befintliga byggnaderna på varvet härrör från den tiden.

Dagens Båtvarv

Varvet är idag helt moderniserat. Blombergs Båtvarv har kapacitet för ett tjugotal småbåtar under tak och står till tjänst med vinterförvaring, underhåll, service och reparationer.